Proses permohonan online menggunakan SPPB sangat mudah dan panduan yang disediakan juga sangat membantu semasa kita mengisi borang online. Selesai sudah mengisi online, kita dikehendaki mencetak permohonan tersebut dan perlu menyediakan dokumen sokongan seperti salinan slip gaji 3 bulan terkini, salinan hakmilik tanah, salinan kad pengenalan, salinan surat pengesahan jawatan dan surat iringan majikan serta borang permohonan laporan penilaian hartanah dan borang Akuan Pemilihan Insurans/Takaful. Lain-lain dokumen yang diperlukan telah disediakan oleh Peguam seperti salinan SPA, salinan lesen kontraktor dan salinan pelan bangunan.
Semua salinan dokumen ini perlu disahkan dan disediakan sebanyak 4 salinan. Huh banyak pulak rasanya, itulah kalu urusan melibatkan kerajaan Malaysia memang tak boleh lari daripada salinan dokumen itu ini atau paperless walaupun telah menggunakan sistem online sepenuhnya. Dan tidak lupa juga wang proses sebanyak RM100.00 yang saya bayar menggunakan Maybank2u.