Thursday 21 March 2013

Sales & Purchase Agreement (SPA)

Sebaik sahaja permohonan Kebenaran Merancang Pelan Bangunan diluluskan oleh MPK, proses seterusnya adalah melantik Peguam untuk urusan pinjaman perumahan. Melalui cadangan kawan, saya telah memilih peguam Tetuan Ghazali Ismail & Co, di Cukai Kemaman untuk urusan pinjaman ini. Semua urusan di pejabat peguam ini diuruskan oleh kerani sahaja, saya rasa peguam hanya datang untuk tandatangan dokumen je kot.

Perkara pertama yang perlu dibuat adalah menyediakan Sales and Purchase Agreement (SPA) antara Pembeli dan Kontraktor sebelum urusan permohonan pinjaman dibuat. Saya akan memohon pinjaman perumahan Perbendaharaan Jenis II iaitu Membina Rumah di atas Tanah Sendiri dan syarat-syarat utama yang perlu adalah memiliki tanah milikan individu (sendiri), Pelan Bangunan yang diluluskan oleh PBT, lesen kontrator iaitu pendaftaran SSM dalam bidang pembinaan (bidang-bidang lain seperti kerja-kerja am yang tidak spesifik tidak diterima), lesen CIDB/PKK (jika ada - tidak wajib) dan SPA.

Penyediaan SPA oleh kerani peguam sangat cepat disiapkan dalam masa 1 hari je (mungkin copy and paste je untuk tukar nama pembeli, kontraktor, hakmilik tanah dan harga rumah) dan proses seterusnya adalah tandatangan pembeli dan kontraktor pada SPA tersebut, buat stamping dan siap!!! Kos yang perlu disediakan apabila menggunakan khidmat Peguam tersebut adalah :
  • Buka Fail - RM200.00
  • Stamping - RM300.00 - asal
  • Stamping - RM40.00 - 2 salinan
  • Yuran Peguam - 1% daripada Jumlah Pinjaman yang diluluskan.
Jadi apabila kita hendak membina rumah sendiri, kos yang perlu disediakan untuk penyediaan pelan sehingga lulus dan penyediaan SPA adalah lebih kurang RM8K++ tunai.