Tuesday 26 February 2013

Permohonan Kebenaran Merancang Telah Lulus

Setelah rekabentuk pelan rumah dipersetujui, proses seterusnya iaitu membuat permohonan Kebenaran Merancang untuk Membina Rumah Kediaman Setingkat kepada Majlis Perbandaran Kemaman (MPK). Proses memohon kelulusan pelan pada masa kini semua adalah melalui online yang dinamakan One Stop Center (OSC) ePBT. Melalui cerita pengalaman kawan2 sebelum ini, proses untuk kelulusan pelan rumah selalunya lambat memakan masa antara 3 hingga 6 bulan untuk diproses. Tetapi sejak ePBT melalui OSC online diperkenalkan, proses untuk kelulusan pelan bangunan adalah dalam tempoh 37 hari sahaja mengikut piagam sekiranya tiada apa-apa kuiri.

Selepas saya berurusan untuk permohonan kelulusan pelan bangunan ini, barulah saya tahu proses kelulusan adalah melibatkan 4 Jabatan/Agensi Teknikal iaitu 3 Agensi Teknikal Dalaman MPK iaitu Jabatan Bangunan, Jabatan Perancangan dan Jabatan Kejuruteraan manakala 1 Agensi Teknikal Luaran iaitu Indah Water Konsortium. Sebenarnya, kita boleh menyemak status permohonan melalui online di portal http://www.epbt.gov.my/osc/ yang mana kita akan dimaklumkan secara detail status proses di 4 Jabatan/Agensi tersebut.

Berdasarkan semakan saya melalui OSC ePBT, permohonan saya telah diluluskan pada 19 Februari 2013 iaitu hanya memakan masa 22 hari proses untuk kelulusan pelan bangunan tersebut. Sangat cepat kan!! satu perkhidmatan yang cekap dan memuaskan.

 p/s : Untuk makluman, saya hanya boleh menyemak status permohonan ini menggunakan browser safari Ipad sahaja. Sekiranya saya menggunakan desktop (IE /Mozilla / Chrome) semakan terkini tidak dipaparkan yang mana hanya memaparkan permohonan tahun 2010 dan terdahulu sahaja. Yang pasti, saya tidak tahu apa puncanya walaupun dah puas mencuba dan memikir sebab musababnya. Minta sape2 yang pakar IT, boleh tolong bagi jawapannya!!!