Saturday 11 May 2013

Membuat Tempahan Frame Tingkap dan Pintu Kayu

Sebelum kerja-kerja pembinaan rumah dijalankan, sebaik-baiknya kita perlu membuat tempahan frame tingkap dan pintu terlebih dahulu sekiranya ingin menggunakan frame yang diperbuat daripada kayu. Ini kerana, kebiasaanya tempoh masa untuk menyiapkan frame tingkap dan pintu untuk sebuah rumah banglo memakan masa 3 - 4 minggu. Sekiranya kerja-kerja pembinaan rumah telah berjalan, frame tersebut mesti telah siap sebelum kerja mengikat bata dibuat. Kebiasaannya, tukang rumah mengambil masa sebulan untuk kerja membuat tapak, ground beam, tiang dan beam atas (kebanyakkan tukang rumah ikat bata dahulu kemudian buat beam atas).

Oleh kerana saya memang ingin menggunakan frame kayu, saya telah membuat survey harga bagi mendapat harga yang terbaik dan berpatutan. Berdasarkan survey yang telah dibuat dalam masa lebih kurang sebulan, saya telah pergi ke tempat bengkel kayu di Kemasik, Kerteh, Dungun dan Kuala Terengganu serta menelefon bengkel kayu di Kota Bahru. Hasil yang saya dapat rumuskan, harga frame kayu di Daerah Kemaman dan Dungun terlebih mahal berbanding di Kuala Terengganu. Harga frame kayu Seraya di Kemaman dan Dungun adalah RM12 - 13 sekaki berbanding harga di Kuala Terengganu iaitu RM8.50 - 9.50 sekaki. Tetapi di Kota Bahru masih ada harga frame kayu Seraya RM7 sekaki..tapi jauh lah pulak. Selepas penat survey, saya telah menempah frame tingkap, pintu dan pintu sliding kayu Seraya di Manir, Kuala Terengganu dengan harga RM8.50 sekaki. Untuk frame ini sahaja, kos lebih kurang RM7K ++.

Contoh frame kayu - tingkap labuh berpagar